Mak lapik tangan dgn tudung bila salam dgn aku lepas solat. Aku hairan, sbelum ni dia salam ja. Akhirnya mak dah tahu sesuatu yg aku smbunyikan.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Jadikan kisah ini sebagai iktibar. Sedikit panjang, baca perlahan lahan. Dikongsikan oleh seorang individu yang tidak mahu namanya dikenali di page fb Penang Kini. Ikuti perkongsian dibawah. Kisah ini kisah benar yang berlaku pada diri saya sendiri.

Satu hari saya pergi ke sebuah Rumah Orang Tua-Tua. Saya dapat bantuan sejumlah wang daripada seorang sahabat #meminta saya beli dan sampaikan barangan #keperluan tersebut kepada #orang miskin. Jadi saya pun belilah kain pelekat, kain batik, beli roti dan macam-macamlah saya beli, saya pun pergilah #Rumah Orang Tua-Tua, tak payah sebutlah di mana.

Sampai saja kereta saya di perkarangan Rumah Orang Tua-Tua, tiba-tiba ada seorang perempuan tua berlari dari #asrama orang tua-tua tu mai dekat saya. “Yea..yea.. Anak aku datang, anak aku datang, #seronoknya anak aku datang..” Saya tak kenai dia siapa, dia mai #peluuk saya, dia #ciium saya.

Orang tua tu kata. “Nak.. Kenapa tinggal mak kat sini nak, mak nak balikkkkkk.. Mak rindu dekat rumah..” Saya waktu tu.. Ya Allah.. Saya kata.. “Makcik..’ Saya pegang saya #tengok muka dia, dia kata..

“Sampai hati hang tak #mengaku aku ni mak hang..” Saya boleh bayang perasan waktu tu dia rindu sangat pada anak dia, saya #berlakon depan dia, saya kata..

“Mak.. #Maafkan saya mak ye..” Saya pegang tangan dia saya bawa pi duduk atas kerusi, saya ambik #roti saya suap ke mulut dia. Cuba bayangkan haati ibu yang #rindu kepada anak ini bila kita ambik roti kita #suap kat mulut dia, apa perasaan dia? Apa #perasan kita?

Semasa saya menyuap roti, air mata dia meleleh-leleh, dia pegang tangan saya, #Subhana Allah# .. Saya dapat rasa bagaimana perasaan rindunya kepada anak dia. Bila saya nak balik dia #pegang kaki saya dia kata..

“Nak.. Jangan tinggai mak nak, mak nak balik, mak nak balik..” #Akhirnya saya minta kebenaran dengan pihak pengawasan di situ. Check-check tengok rupanya dia #ada anak 5 orang#. Anak dia yang sulung bergelar #Tan Sri#, orang memang kaya, orang ada nama, hebat orangnya.

Saya waktu tu nak balik, dia #pegang baju saya dan dia kata nak ikut saya balik, saya kata takpa lah, jomlah jomlah.. #Saya isi borang apa patut semua.. Ringkaskan cerita, saya minta pelepasan untuk bawa balik #selama 5 hari saja. Bila balik rumah saya, solat #Subuh saya jadi #Imam dia sembahyang di belakang, saya baca doa, saya tengok air maata dia jatuh. Lepas tu saya pi salam dia, saya #ciium tangan dia dan saya kata..

“Mak.. Maafkan saya mak yeee..” Waktu tu saya tak dak mak dah, tapi saya bayang ini ibu saya, sebab dia #rindukan pada anak-anak dia. Duduk hari #ketiga di rumah saya, waktu #solat Isyak, selesai doa saya nak pi salam dengan dia, tetiba dia #lapik tangan dia dengan kain #tudung, baru dia salam.

Saya kata.. “Mak.. #Kenapa mak lapik tangan, dua hari dah mak #salam, mak tak lapik tangan dengan saya. Kenapa hari ni mak lapik tangan?” #Dia kata.. “Ustaz.. Kau bukan anak saya ustaz ye..”

SubhanAllah. Tiba-tiba dia sebut nama saya ”Ustaz”. Saya kata.. #“Kenapa mak panggil saya ustaz? Saya anak mak..”

Dia kata.. #“Bukan.. Kalau anak saya dia tak akan buat macam tu, kalau anak saya dia tak akan jadi #imam saya, kalau anak saya dia tak akan #suap saya makan..” #Bayangkan sahabat-sahabat perasaan seorang ibu ini, tiba-tiba saja dia menngis, saya pun #pegang dia, saya peeluk dia, saya pun menngis, saya kata..

“Mak.. Walaupun mak bukan mak saya tapi saya syangkan mak sebagai ibu saya sendiri ”. Saya #pegang tangan ibu ini.. Walaupun dia bukan mak saya tapi saya tahu #hati dia rindu sangat dekat #anak dia, waktu tu saya pandang wajahnya, saya kata..

“Mak.. Walaupun ibu sebenar saya telah mennggal dunia, tapi mak boleh ganti tempat ibu saya, mak duduklah di sini..” #Waktu nak makan saya suapkan nasi ke mulut dia, dia #mntahkan balik makan dari mulut dia. saya tanya..

“Kenapa mak?” Tiba-tiba saya tengok air muka dia pucat, saya #angkat dia, panggil ambulan hantar dia ke #hospital. Waktu dia di hospital, saya ambik #kepala dia saya ribakan mak ini, dia pegang tangan saya dia kata..

“Ustaz.. Kalau saya *maati, tolong jangan bagi tahu sorang pun anak saya, kalau anak saya tahu saya maati, jangan bagi tahu di mana kvbur saya, kalau dia tahu di mana #kvbur saya jangan izinkan dia pegang batu #nis4n..” Saya pegang dia saya kata..

“Mak.. Jangan cakap mcm tu mak..” Isteri saya menngis di sebelah, anak saya #menngis di sebelah pegang dia. Kami pegang dia.. “Mak.. #Jangan cakap mcm tu mak, jangan mak..” Dia geleng kepala #rupa-rupanya itulah saat penghujung hyat dia, akhirnya dia pun #mennggal di atas ribaan saya di hospital.

#Dia mennggal dalam pelukkan saya, saya doakan Makcik Hajjah #khalijah ini rohnya mudah-mudahan bersama Salafusoleh. Sahabat-sahabatku, sesiapa yang masih ada mak tolonglah taat pada mak, #jangan drhaka pada mak kita, jangan tinggal dia# di Rumah Orang Tua, mak kita sakiit kita #jaga dia, *picit kepala* mak kita..

Sahabat-sahabat cuba tanya mak kita.. “S3ksa dak mak mngandungkan saya dulu? S3ksa dak mak #melahirrkan saya dulu?” Tanya mak kita sahabat-sahabat sekalian.. Kalau kita tanya sudah tentu air maata mak kita akan jatuh, sebab tu sahabat-sahabat #suapkanlah makanan pada mak kita..

Sahabat-sahabat semua.. Selepas daripada kemaatian makcik ini, sampailah berita kepada anaknya yang sulong, anak dia terus telefon saya.. Apa anaknya kata pada saya.. “I akan bawa you ke makhamah, I akan saaman you sebab you #bawa keluar mak I dari Rumah Orang Tua-Tua”

3 tahun dia letak mak dia di Rumah Orang Tua-Tua, dia tak pergi tengok, sebab tu mak dia rindu tak boleh #beza saya dan anaknya.. Akhirnya saya tunggu, tunggu punya tunggu tidak ada saaman hampir setahun lebih. Saya pergi ceramah di #Masjid di Gombak, selesai saya ceramah datang seorang lelaki p3luk saya.Menngis dalam masjid, orang dalam #masjid hairan, sebab apa ni, saya tanya pada dia..

“Pasai pa ni? Ada masalah apa ni..?” Dia berkata dalam keadaan #menngis.. “Ustaz.. Tolong bagi tahu di mana #kubvr mak saya ustaz? Tolong bagi tahu di mana kubur mak saya?”.. Saya kata.. “Kenapa hari ni baru tanya #kvbur mak kamu?” Dia kata..

“Tolonglah ustaz.. Saya nak jumpa mak saya ustaz, sayalah orang yang bergelar #Tan Sri yang nak saaman ustaz hari tu. Saya sekarang ni papa #kedana ustaz, isteri saya maati kemlangan, rumah banglo# saya bank dah tarik, kereta mewah saya, semua bank dah tarik, tinggal satu ja, kereta kancil..” Saya berkata..

“Saya boleh tunjuk kvbur mak kamu, tapi dengan satu #syarat, kamu jangan pegang batu niisan mak kamu..” Sampai saja di tanah perkvburan, tak sempat saya nak turun, dia turun dulu, saya tengok depan mata saya sendiri dia #jatuh tersungkur tangan dia menjadi #hitam, mulut dia tarik sebelah yang tadi pada awalnya, tangan dan mulutnya elok sambil memanggil-manggil..

“Ibu.. Ibuuu… Ibuuuu..” Tiba-tiba saya angkat dia tak jauh dari #kvbur ibunya belum sampai lagi ke kubvr ibunya, dia dah #hembuskan nafas terakhir berhampiran kubur ibunya..

Allahuakbar.. Mengucap panjang saya.. Allah SWT tunjuk di atas dunia lagi balasan anak yang drhaka pada ibu dan ayah.Semoga kisah ini menjadi pengajaran di luar sana, ambillah #iktibar dari kisah di atas.

“Dan apabila #mata ibumu sudah tertutup* maka #hilanglah satu keberkatan disisi Allah*, iaitu doa seorang ibu”

Sumber : borak firal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *